​Uavgjort borte mot serieleder Kolbotn 2

Postet av Hallingdal Fotballklubb den 15. Mai 2017

Kolbotn 2 – HFK damer 4-4(2-2)

Mål for HFK: Cheyenne Gonzalez,(32, 70), Ida Livgård Jensen, (7), Frida Strendo,(67)

Cornere: HFK 3, Kolbotn 1

Gult kort HFK: Svanhild Marie Stave

Dommer: Jan Erling Kristiansen (Skeid) Ass.dommer 1: Qadir Ali Bunyadi (Frigg Oslo FK) Ass.dommer 2: Herman Berger Danielsen (Skeid)

Startoppstilling; K Lillian Holden, HB Åsne Børtnes, MS Camilla Livgård Jensen, Svanhild Marie Stave, VB Vilde Thorberg, Def MB Marthe Botten, Ingvild Kvåle Myksvoll, Off MB Ida Livgård Jensen, Sunneiv Syversrud, Frida Strendo Spiss, Cheyenne Gonzalez

Reserver; Benedicte Saue Jacobsen, Ida Berg, Sunniva Bekkevold

Kolbotn 2 regnes som en av seriefavorittene i 2. divisjon avd. 1 i 2017. Laget er ubeseira i avdelinga og har et ungt lag med mange store talent i troppen. HFK hadde denne helgen mange spillere ute med skader og konfirmasjonsoppdrag mm., men mønstret likevel et godt lag mot serielederen på Sofiemyr KG.

Det var HFK som startet best og får umiddelbart flere gode sjanser ved Sunneiv Syversrud og Cheyenne Gonzalez. Kampen er 7 min gammel da Gonzalez kommer ned på venstre kant og får slått inn ballen. Den går forbi flere HFK-spillere i feltet, men heldigvis dukker Ida Livgård Jensen opp på bakre stolpe og kan sette sitt første mål i HFK-drakt. Etter dette så har HFK flere gode sjanser til å gå opp i både 2-0 og 3-0, men det blir Kolbotn som scorer på sitt første ordentlige angrep, når vi blir alt for opptatt av ballfører og glipper i markering i boksen. Kampen jevner seg ut etter dette med sjanser til begge lag, men med Kolbotn som det førende laget. Etter 30 min så glipper det i boksen igjen og Kolbotn kan gå opp til 2-1. HFK gir seg ikke og Syversrud finner Gonzalez med en flott pasning. Gonzalez gjør ingen feil og banker ballen i tverrliggeren og i mål til 2-2. Kolbotn er farlige på overganger og kommer til et par halvsjanser, men lagene går til pause på stillinga 2-2.

Andre omgang starter med trykk fra Kolbotn mot HFKs mål. Lillian Holden i HFK-målet får ved et par tilfeller vise frem både rutine og gode ferdigheter. HFK rir av den første stormen og kampen blir jevnere igjen med noen halvsjanser til begge lag, men med Kolbotn som det førende laget. 3-2 til Kolbotn kommer dessverre etter nok en litt uheldig situasjon. Det er et langt tilbakespill som blir for upresist og kan snappes opp og enkelt plasseres til side for en sjanseløs Holden i HFK- målet. HFK svarer raskt et par minutter etterpå. Marthe Botten finner Frida Strendo med en god pasning og Strendo gjør ingen feil når hun setter inn 3-3 i det 67. minuttet. HFK har en god periode nå og får uttelling nok en gang. Det er Gonzalez som mottar en pasning sentralt på Kolbotn sin halvdel. Hun viser både styrke og klasse da hun alene runder forsvaret til Kolbotn, og når ho kommer alene med keeper står det 4-3 til HFK. Spillet bølger så frem og tilbake en periode. Kolbotn flytter flere spillere lengre opp i banen og presser på for utligning, men HFK har relativt god kontroll. I det 83. minutt skyter en av Kolbotns spillere et skudd som Svanhild Stave i en refleks verner seg med armene mot. Det er det dessverre innenfor 16 meteren og dommeren dømmer straffe. Den påfølgende straffen er hard og godt plassert og går i mål til 4-4, men det skal sies at det er svært nære at Holden tar den da hun så vidt får fingrene på ballen. Mot slutten får begge lag noen halvsjanser uten at det fører til endring i resultatet. Kampen ender 4-4 mellom Kolbotn 2 og HFK damer.

4-4 er et resultat som på forhand ville vært meget godt for HFK-damene. Som kampen utvikla seg kunne Hallingene fort ha fått alle 3 poengene på Sofiemyr. Vi slepper inn noen billige mål og gir bort noen enkle baller sentralt midtveis i kampen. Innsatsen og innstillinga er dog upåklagelig. HFK-damene står på hele kampen og legger ned mange kilometer. Vi viser kvalitet og skaper mye når vi har tempo på ball og bevegelser. Dette lover godt fremover:-)

Neste helg er det selveste Lillestrøm som gjester Hallingmo med sitt andrelag. LSK 2 vant både Norway Cup og 2. div avdelinga i fjor.

Ref. Henrik Johansson Thorset