Jenter 17 seriemestere i år igjen!!!!!

Postet av Sven Gøran Bråthen den 31. Okt 2022

Mjøndalen/Solberg - Hallingdal FK 5-8 (3-2)

Hallingdal sin siste seriekamp for sesongen var det jentene som skulle spille. Og vi møtte et sultent Mjøndalen/Solberg som hadde lyst på revansje etter møtet på Gol tidligere i høst. Hallingdal ville bli seriemestere så sant vi unngikk tap med mer enn 6 mål. Flomlys, veldig god bane...perfekt for fotball.

Kampen startet med 2 lag som stupte i angrep hver gang de fikk ball. Etter ca 5 min får vi frispark midt på Mjøndalens halvdel. Ingeborg skyter vanskelig for keeper som må gi retur, der kommer Marie og bredsider ballen i mål. Og da stoppet vi....Mjøndalen tok veldig over og 5 minutter senere var det plutselig de som ledet. De fortsatte å kjøre, men vi fikk mer og mer kontroll på deres spill. Men i denne perioden må vi nok takke Ingrid Skr for at det ikke sto flere minus i målprotokollen. Etterhvert begynte vi å spille oss høyere i banen. Så i det 31. minutt kombinerer Milla og Ingrid Major perfekt på 16 meteren, Ingrid spiller fri Milla som scorer sikkert alene med keeper. Vi har også en sjanse til som Marie setter over. I stedet er det Mjøndalen som går opp til 3-2 litt i mot spillets gang, og den ledelsen beholder de til pause.

I garderoba er jentene enige om at dette er for dårlig innsats, og at vi skal heve oss i andre omgang. Resultatet i 2.omgangen ble som det måtte bli når Hallinger virkelig bestemmer seg.

Milla blir spilt fri av Hanne rett etter pause 3-3. 5 minutter senere så gjør de det samme en gang til, Hanne til Milla og 3-4. Deretter roer det seg litt før Ingrid Major også melder seg på. 2 mål på 6 minutter og begge på retur. Først fra Millas skudd, deretter fra Ingeborgs frispark. I det 66. minutt rullet ballen ut av feltet, desverre for Mjøndalen rett til Marie som banket den i mål fra 18 meter. Da tenker dere vel at nå må det roe seg.....neida. I det 73.minutt spiller Celine Milla som putter sitt 4. for dagen (det var det hun trengte for å bli toppscorer i divisjonen), dessverre bli hun også skadet i kneet. I det 75. minutt får Hanne gult i en situasjon hun glir inn i motstander, riktig dømt selv om det ikke var med hensikt, og i J17 er det 5 minutter på sidelinja. Da er situasjonen altså slik at vi mangler 2 spillere (hadde ingen innbyttere) de siste 5 minuttene. Det visste Mjøndalen å utnytte og reduserte 2 ganger på de minuttene. Men vår seier var trygg, og champagnen kunne sprettes. Det var det Hanne og Milla brukte de siste sekundene av kampen på.

Et litt morsomt poeng er at vi kunne ikke vinne kretsens pokal i år pga en dispensasjon på overårige. Men i siste kamp hadde vi den laveste gjennomsnittsalderen av lagene. Tross alt bare 1 overårig, det er innenfor reglene, vår alder var 16 blank, Mjøndalen hadde 16,25 år.

Hallingdal J17 har nå 2 år på rad vunnet den øverste serien i Buskerud og har bare 2 tap og 1 uavgjort de siste 2 årene. Det i seg selv er en kjempeprestasjon. Samtidig så har det blitt kåret kretsmester i samme klasse som ikke har møtt et eneste lag fra sin krets. Altså har begge fått kretsmestertittelen pga påmelding i stedet for prestasjon. I år burde det vært en finale mellom Hønefoss BK og Stoppen SK, i fjor burde det vært mellom Hyggen IF og Hallingdal FK.

Hendelser i kampen:

0-1 5 min Marie (Ingeborg)

1-1 7 min MIF/SSK

2-1 10 min MIF/SSK

2-2 31 min Milla(Ingrid M)

3-2 36 min MIF/SSK

3-3 41 min Milla (Hanne)

3-4 46 min Milla (Hanne)

3-5 50 min Ingrid (Milla)

3-6 56 min Ingrid (Ingeborg)

3-7 66 min Marie (?????)

3-8 73 min Milla (Celine)

advarsel 75 min Hanne

4-8 77 min MIF/SSK

5-8 80 min MIF/SSK

Dagens Halling må nok bli Milla med sine 4 mål og oppofrende spill. Hun har lagt nye dimensjoner til sitt spill i høst der hun i stor grad er tilrettelegger og positiv innpisker for laget. Hun går også inn igjen på banen, skadet i kneet og går dårligere enn meg, og prøver å hjelpe laget når Hanne får gult.

En glad, dyktig og litt stolt gjeng.

Og vi feirer selvsagt våre bedrifter!!!! Herlige Herrljunga!

2 svært sentrale spillere i høst. Midtstopper og kaptein Hanne Bråten-Espe til venstre. Milla Dokken som ble toppscorer i J17 til høgre. Hun ledet vel også toppscorerlista i 3.div også når vi trakk laget.