God start av HFK-damene i 2. divisjon

Postet av Hallingdal Fotballklubb den 24. Apr 2017

Hallingdal – Kongsvinger 2, 3-0(3-0)

Mål HFK: Ingvild Kvåle Myksvoll (10), Frida Strendo (13), Sigrid Kvåle Myksvoll (22).

Cornere: HFK 6, KIL 4

Dommer: Vegard Voll Nesbyen, ass dommere, Per Erik Hansen (Jevnaker IF), Emil Opsahl Huso (Lillehammer FK) god dømming i en «snill» kamp

Startoppstilling; Lillian Holden, HB Åsne Børtnes, MS Camilla Livgård Jensen, Svanhild Marie Stave, VB Sigrid Kvåle Myksvoll, Def MB Marthe Botten, Ingvild Kvåle Myksvoll, Off MB Emilia Tyribakken, Sunneiv Syversrud, Frida Strendo Spiss, Cheyenne Gonzales

Reserver; Ida Livgård Jensen, Kristine Hille-Bekkestad, Benedicte Saue Jacobsen, Vilde Thorberg, Ida Brenna

Det var stor spenning og litt nervøsitet fram mot første seriekamp i 2. divisjon. HFK-damene skulle ta imot Kongsvinger 2 i premieren heime på Hallingmo i til tider ganske hard vind fra vest. Mange som avsluttet opprykksesongen i fjor har valgt å bli i klubben. Da laget også har fått påfyll av flere gode yngre spillere samt et par mer rutinerte spillere som keeper Lillian Holden (tidl. Lyn og Tynset) og Sigrid Kvåle Myksvoll (tidl. Gol og HFK), så er laget forventningsfulle til sesongen i 2. divisjon.

Kampen startet i høgt tempo og med et overtak til gjestene. Allerede etter 4 minutter viser keeper Holden klasse da hun redder med en benparade fra kloss hold. HFK jobber seg raskt inn i kampen og får uttelling i det tiende minuttet da Ingvild Kvåle Myksvoll kan banke inn 1-0 assistert av Emilia Tyribakken. HFK-damene er nå blitt varme i trøya og skaper flere store sjanser gjennom omgangen. Berre et par minutter etterpå skjer det igjen. Nå er det Frida Strendo sin tur å hamre ballen inn i nettveggen fra ca. 7 meter og det er Sunneiv Syversrud som finner henne med en pasning i feltet. Med 20 minutter spilt så får HFK corner. Marthe Botten tar corneren og finner en umarkert Sigrid Kvåle Myksvoll som sikkert kan heade den bak Kongsvingers keeper til 3-0. HFK fortsetter det fine spillet og har flere muligheter til å score flere mål, men lagene går til pause på stillinga 3-0 etter mye bra HFK spill.

Andre omgang blir en jevnere affære med flere sjanser til begge lag. Holden får ved et par ganger nok en gang vist gode ferdigheter etter noen fine Kongsvinger angrep i den harde vinden på Hallingmo. HFK er heller ikke ufarlige og både Syversrud, Strendo og Ida Livgård Jensen er farlig frempå. Omgangen ender uten mål og preges litt av harde vindkast som tar tak i ballen og gjør det litt vanskelig til tider.

Det blei derfor seier til HFK-damene i den historiske første kampen i 2. divisjon og 3 meget viktige poeng. Dette var en kamp HFK har god kontroll på og som viser at vi har nivået i 2. divisjon inne. Vi viser også at vi er farlige på faste sitasjoner, og er nær scoring på corner flere ganger der våre hodesterke spillere kommer til sjanser. Banens beste HFK-spiller blir Ingvild Kvåle Myksvoll som viser stor duellstyrke og løpskraft fra sin sentrale midtbane posisjon. Neste helg blir det nok tøffere da damene tar turen til Bærum for å møte satsingsklubben Øvrevoll/Hosle 2.

Referat: Henrik Johansson Thorset