Tre viktige poeng mot Tønsberg FK!

Postet av Hallingdal kvinner senior A den 17. Jun 2016

12/6 TFK-HFK 1-3(0-3)

MÅL HFK Sunneiv Syversrud 2, Ingvild Kvåle Myksvoll

Corner HFK 3, TFK 5

Kort 0

Dagens dommer: Faris Dzamalija Ølen IL

Startoppstilling; MV Vilde Granberg, HB Katrine Mikkelsen, MS Camilla Livgård Jensen, MS Ida Marie Pretorius , VB Ingrid Stake, DM Marte Botten, Ingvild Kvåle Myksvoll, OFFM Frida Strendo, Sunneiv Syvers Rud, Hanne Vedvik, Spiss Cheyenne Gonzalez
Innbyttere; Vilde Thorberg, Tonje Hagen, Inga Køso

Tønsberg FK var en av favorittene til opprykk før årets sesong, men skader og sykdom har ødelagt mye for det unge laget fra Vestfold. Laget ligger på 5 plass på tabellen og er et energisk og løpsvillig lag som ofte gjør det vanskelig for sine motstandere med et godt kollektivt press og raske overganger. HFK damer har og en litt redusert tropp pga. skader på flere sentrale spillere om dagen. HFK damene viser til tross for dette stor vilje og løpskraft i denne kampen.

Kampen starter med et meget aggressivt Tønsberg lag som går i angrep rett etter start. Et innlegg fra venstre ender opp hos en litt upressa Tønsberg spiss som på volley slår ballen i en bue før den går i tverrliggeren. HFK bruker et noen minutter til å komme seg etter sjokket, men etter 5 minutter så er HFK laget godt med, og tar over føringen i kampen. Sunneiv Syversrud som er i scoringsform om dagen fører HFK i ledelsen etter 20 minutt da hun raider Tønsberg forsvaret på kjent Syversrud vis. HFK er gode nå og produserer flere sjanser. Etter ca. 30 minutter så tar Syversrud med seg ballen ut på vår venstre kant og finner Cheyenne Gonzalez med et gjennomspill. Gonzalez finner i sin tur en umarkert Ingvild Kvåle Myksvoll som åpner sin målkonto denne sesongen med sin 0-2 scoring. Så er det Frida Strendo som er nær scoring, men skuddet går så vidt utenfor Tønsberg målet. 5 minutt før pausen så jobber Hanne Vedvik godt på sin høgre kant. Hun løfter ballen inn til Syversrud som vakkert lobber ballen bak en litt feilplassert Tønsberg keeper til 0-3. HFK damene går til pause med en fortjent 0-3 ledelse.

Tønsberg starter andre omgangen som den første, med et voldsomt trøkk og tempo. HFK damene blir nok litt tatt på senga og sliter med å finne tilbake til struktur og balanse i starten av andre omgangen. Tønsberg er til tross for dette ikke spesielt farlige foran mål, men kommer til en del halvsjanser. Tønsberg sin redusering kommer da et litt svakt tilbakespill blir snappa opp av Tønsberg spissen som enkelt kan plassere ballen til side for Vilde Granberg i HFK målet. Tønsberg fortsett å stresse HFK på vår midtbane og klarer å vinne flere dueller enn før i kampen. Det er varmt på Tønsberg stadion og lagene får en velfortjent drikkepause midtveis i omgangen. HFK damene får beskjed om å øke intensiteten, trøke til mer i duellene og vinne flere baller på midtbanen under pausen. Dette ser ut til å virke. HFK tar nå helt over kampen og er best i alt de siste 25 minuttene. Tønsberg keeper må flere ganger varte opp med gode redninger for å unngå flere mål baklengs. Dette klarer hun, og kampen ender 1-3 i favør HFK damene.

Dette var en meget viktig kamp å vinne. Som betyr at HFK damene får litt armsleng bakover i fht Tønsberg laga på tabellen. HFK er klart bedre en sin motstander i ca. 65 minutter av kampen. I den perioden vi blir spilt litt lave og må løpe i mellom så tar de allikevel tak og klarer å forhindre at Tønsberg skaper store sjanser.Som sist helg er det mange gode i dag og både kaptein Camilla Livgård Jensen og Ingvild Kvåle Myksvoll aspirerte til dagens beste på HFK, men det er Marte Botten som med sin ro, kontroll og gode fremspill fortjent får DBC sin beste mann pris i dag.

Nå skal HFK damene ta imot Snøgg 2 heime på DBC Hallingmo arena førstkommende søndag kl 13:00. Dette blir siste kamp før sommer ferien og Norway cup.

Ref. Henrik Thorset