Tre viktige poeng på en middels god dag for HFK-damene!

Postet av Hallingdal kvinner senior A den 29. Aug 2016

Tre viktige poeng på en middels god dag for HFK-damene!

28/8 HFK damer- Langesund IF 6-1(5-0)

MÅL HFK: Sunneiv Syversrud 3, Ingvild Kvåle Myksvoll, Marte Botten, Helene Magnetun.

Corner HFK (5), Langesund IF (2)

Kort 0

Dagens dommer: Erlend Stegavik Rygg Geilo IL

Startoppstilling; MV Ida Berg, HB Hanne Vedvik, MS Camilla Livgård Jensen, MS Ida Marie Pretorius, VB Tonje L Hagen, DM Marthe Botten, Ingvild Kvåle Myksvoll, OFFM Frida Strendo, Sunneiv Syversrud, Helene Magnetun, Spiss Cheyenne Gonzales

Innbyttere; Vilde Thorberg(65 min), Inga Køso(30 min), Åsne Børtnes(15 min, ut med skade)

Laget fra sommerbyen Langesund ligger midt på tabellen og er et hardt kjempende lag som aldri gir seg og tråkker til godt i duellene. Når lagene sist møttes vant HFK 3-0 i en kamp preget av mye tøft spill. Til dagens kamp har begge lag byttet ut noen spillere av ulike grunner.

HFK kommer best i gang og Ingvild Kvåle Myksvoll kan score 1-0 enkelt fra ca. 10 meter allerede etter 11 minutter. Berre fire minutter senere drar Sunneiv Syversrud seg fri og kan sette 2-0 bak Langesund keeperen. I det 18’ minuttet får HFK et frispark sentralt i banen på ca. 35 meter. Marthe Botten tar frisparket og legger den litt overraskende for keeperen på mål. Skuddet er høgt og bra plassert hvorpå det står 3-0 til HFK. HFK har god kontroll på kampen og produserer flere sjanser midtveis i omgangen. Med 10 minutter igjen av omgangen så finner Frida Strendo toppscorer Syversrud som på nytt sørger for at Langesund sin keeper må plukke ballen ut av eget nett. Like etterpå er HFK farlige igjen. Denne gangen på en corner, men headingen til Myksvoll sniker seg dessverre på feil side av stolpen. Helene Magnetun gikk opp som spiss midtveis i omgangen og hun viser seg tilliten verdig. I det 39 minuttet så mottar hun ballen på ca. 35 meter, drar av en spiller og ser at keeperen står lang ute. Skuddet til Magnetun fyker opp i venstre kryss og dagens vakreste mål er et faktum. HFK leder 5-0 til pause etter en omgang hvor damene har god kontroll på kampen.

Andre omgangen er 10 minutter gammal når Syversrud setter sitt tredje og HFK sitt sjette mål for dagen. Etter dette kommer Langesund bedre med i kampen og utlikner ca. 5 minutter senere. Langesund viser at de kan spille ball og at de er et lag som aldri gir seg. På tross av at de ligger 5 mål under så kjemper de hardt og presser HFK-damene til å gjøre noen enkle feil. Damene fra Telemark er farlig frempå et par ganger og ved et tilfelle kommer Langesunds spiss alene med HFK-keeper Ida Berg, men skuddet går utenfor mål. Resten av kampen blir det litt krampaktige forsøk fra HFK-damene uten å lykkes helt. Presisjonen i pasningene og tempoet i kampen daler betraktelig siste halvtimen og kampen ender 6-1 i favør HFK.

En god og en mindre god omgang av HFK-damene i dag, men 3 viktige poeng er sikra i kampen om opprykk til 2. divisjon. Med dagens resultat ligger HFK fortsatt på 2. plass, fem poeng bak ledende Hønefoss BK og seks poeng foran (med en kamp mindre spilt) Modum som ligger på tredje plass på tabellen. HFKs beste kvinne og mottaker av DBC sin bestemannspris gikk til Ingvild Kvåle Myksvoll.

Referat: Henrik Johansson Thorset