Knusende seier til HFK-damene over Holmestrand søndag 27/9

Postet av Hallingdal kvinner senior A den 1. Okt 2015

27/9 Holmestrand - Hallingdal FK 0-10

Mål for HFK: Mucho Lixene 4, Cheyenne Gonzalez 2, Sunneiv Syversrud 2, Ingvild Kvåle Myksvoll, Ingrid Johansson Thorset

Dommer: Chris Robert Øvrid, Falk SK

Startoppstilling med formasjon 1-4-2-3-1

Keeper: Ida Berg

Forsvar: Tonje Lauvdokken Hagen, Camilla Livgård Jensen, Ida Marie Pretorius, Katrine Eliassen Mikkelsen

Defensiv midtbane: Marthe Botten, Sunneiv Syversud

Offensiv midtbane: Ingvild Kvåle Myksvoll, Cheyenne Gonzales, Hanne Vedvik

Angrep: Mucho Lixene

Reserver: Gro Rasmushaugen, Vilde Thorberg, Ingrid Johansson Thorset

Holmestrand er i likhet med damenes forrige motstand, Drangedal, et lag som ligger helt i bunnen av tabellen. De har kun tatt 6 poeng så langt i sesongen og har med sine 12 noteringer scoret færrest mål av alle lagene i serien. I kontrast har de sluppet inn hele 85 mål. Da lagene møttes i vår på Nesbyen kunstgress vant HFK 11-1. Men denne dagen skulle ikke vertene få slippe til i det hele tatt.

Holmestrand består både av jenter på alder med de yngste av våre spillere, og av damer en god del eldre enn våre. Det virket som et nokså delt lag hvis man skulle vurdert de etter både motivasjon og ambisjoner på banen. En del av dem var tydelig frustrerte over hverandre.

Kampen ble blåst i gang kl 1400. Det første kvarteret bar preg av en stillingskrig der begge lag var relativt jevne i dueller og ballbesittelse. Utover i førsteomgangen roet våre jenter ned og spilte ballen mer og mer langs bakken. HFKs første mål kom etter 18 minutter etter at Ingvild Kvåle Myksvoll spiller seg fri på midtbanen og slår en lang stikker til Mucho Lixene som fint tar med seg ballen fremover og avslutter kontrollert i mål. Etter dette festet jentene grepet rundt kampen, og Holmestrand ble løpende mye i mellom vårt pasningspill. Vertene ble raskt slitne og jobbet ikke godt nok sammen. Det ble derfor svært store rom, spesielt mellom midtstopperne deres, og dette passet vårt løpssterke radarpar Lixene og Gonzales helt utmerket. Det andre målet for dagen kom etter 21 minutter spilt, da HFK får et frispark litt forbi midten på deres banehalvdel. Marthe Botten slår med sin presise innleggsfot og det er Syversud som kan juble for sitt første mål for dagen. I løpet av de neste ti minuttene kommer to raske mål av Lixene og Gonzales. Hurtighet ble som nevnt en svært stor styrke for oss, og Holmestrand maktet ikke å kontrollere dette i stor nok grad, selv om vi ble blåst av for opp mot ti offsider i løpet av kampens 90 minutter. Mange var åpenbart ikke korrekte. Gonzales setter inn to mål før pause, Lixene og Myksvoll ett hver. Det skal sies at dagens dommer likte seg godt i midtsirkelen, og at han hadde hatt godt av litt hjelp på sidene. Blant annet vinket han videre et helt tydelig tilbakespill til Holmestrands keeper (der også spillerne på Holmestrand ropte «ikke plukk opp ballen» til sin egen keeper). Både våre spillere og vår trener for dagen, Jan Bæra, ble selvsagt mer og mer frustert, men når vi denne gangen vinner 0-10 er det helt ok å legge det bak seg.

Til pause står det 0-6 til HFK-jentene. Det var generelt god stemning i laget denne dagen, men jentene var tydelige på at det bare var å fortsette presset i andre omgang.

I løpet av de første femten minuttene i andre omgang gjør vi tre bytter. Både Thorberg, Rasmushaugen og Thorset kommer inn på banen og gjør en god figur. Laget fortsatte å være samspilte og spilte hverandre gode. Fine kombinasjoner og pasninger ble det mange av. Selv om Holmestrand var ufarlige fremover, var en del av dem tøffe i duellene og gode i armbruk. Men det var et lag som ikke hang godt nok sammen, der leddene ikke var jevne nok til å spille god og presis fotball. Det ble derfor mye måking fremover, men HFK-jentene svarte med å spille ball langs bakken. Første mål i andre omgang kommer etter ca åtte minutter spilt, og det er Syversud som scorer sitt andre mål for dagen. Lixene er ikke fornøyd med sine to, og putter like så godt både et åttende og tiende mål, vel og merke etter fint samspill fra langt bak i vår banehalvdel. Ingrid Johansson Thorset får også et mål denne varme høstdagen, som etter en pasning med litt sprett fra Myksvoll, chipper ballen kontrollert over keeper og inn i mål. Det var god lagmoral og jubel etter alle scorte mål! Selv om vi møtte et lag som gir oss tid til å spille ball sammen, er det mye positivt å ta med seg fra denne kampen. Vi kommuniserer godt, vinner, og tar duellene, og vi viser oss frem som et spillende og godt lag med jevne ledd. Tendensen når man møter litt mindre gode lag er gjerne at tempoet automatisk blir lavere fordi man opplever å ha bedre tid. Utfordringen videre blir derfor å opprettholde presist pasningsspill selv med betydelig høyere tempo.

Det endte altså med 0-10 til HFK-damene, som i skrivende stund ligger på en fjerdeplass på tabellen. Den skal det kjempes godt for å beholde med tre tøffe kamper igjen denne høsten. Førstkommende søndag tar vi imot Tollnes på Hallingmo, og er klare til å revansjere det sure 5-4 tapet i vår. Senere venter to bortekamper mot Åssiden og Tønsberg, som begge er med i kampen om den «sure» fjerdeplassen (som vi selvfølgelig hadde blitt alt annet enn sure for å vinne :))

Vi oppfordrer folk til å ta turen til Hallingmo søndag 04.10 kl 1300 for å heie HFK-damene opp og frem!

Ref: Ingvild Kvåle Myksvoll