TAP FOR VALDRES

HFK:

Valdres:24 min 0-1, 36 min 0-2, 73 min 0-3 og 78 min 0-4

Gule kort:

HFK: 24 min Markus Thorberg (felling)

Valdres:

Rødt kort:

Cornere: (2-7) 4-7

Sjanser: (3-4) 4-9

Tilskuere: 750 (496 betalende)

Dommer: Kristoffer Helgerud, Lier ILAd 1 Hans Egil Drolsum Vikersund IF og Ad 2 Chen Nan-Chun Ådal. Bra gjennomført i en lettdømt kamp.

Les mer for kampstats og referat.

Lagoppstilling: Jarle Stanes, (HB) Jesper Taaje (MS) Sondre Dokken (kap) og Fredrik Garnås (Linus Hedlund 62 min)(VB) Chris Magnetun (Def MB) Kyrre Sataøen(Stian Bråten 74 min) og Markus Thorberg (Off MB). Kjetil Lien, Pawel Kaczorowski(Alfred Scriven 62 min) og Simen Renslo (Spiss) Jonas Bergane Reserver: Anders Mastrup, Ahmed Ahmed, Abdikafi Ahmed og August Fosse.

Det kom mye folk i et ikke altfor godt vær dagen før dagen. Det var langt bedre stemning på denne kampen enn cupkampen, noe vi kan takke vorspielet og Drageberget fra Valdres i tillegg til våre Gauper som gav alt. Håper vi kan få til dette som en tradisjon i Hallingdal også på fotballens festdag. Gjerne mot Valdres igjen, MEN da helst med et annet resultat.

Selv om vi har kappet veldig inn på forspranget til Valdres i de senere år ble de en litt for stor oppgave for oss denne gangen, spesielt resultatmessig. På banen lå de ikke så mye over, selv om de hadde et par meget gode spillere som var med på å dra seieren trygt i land.

Men vi har mer å gå på og har god tro på at vi skal få ut det i de neste kampene. Jevnaker borte onsdag og Skårer hjemme lørdag.

KAMPREFERAT

HFK åpnet kampen greit, men gav bort en del dødballer som gav Valdres et lite press innledningsvis. Men det ble ikke skapt noen store sjanser før Valdres har en stor en etter corner i det 18 minutt. Kampen er forholdsvis jevn selv om Valdres har noe mer ballinnhav. HFK gir bort ballen for lett, noen som også skjedde på første målet. Først prøver Pawel seg på et fikst hælspark på 30 meter, som blir snappet av en Valdres spiller. Valdres spilleren forserer kjapt mot HFK sitt mål og blir lagt noen unødvendig i bakken av Thorberg som også pådrar seg gult kort. Frisparket fra 20 meter kliner Valdres i mål og 0-1. HFK er i nærheten til utligning men skuddet til Taaje etter en corner blir avverget til en y corner som blir resultatløs. I det 34 minutt har Valdres en ny stor mulighet, men her er Stanes god og avverger mesterlig. I det HFK er i ferd med å få kampen i sitt spor, roter man det til i forsvaret. Dårlig kommunikasjon mellom de to ellers meget solide spillerne Stanes og Garnås fører til at en Valdres spiller snapper ballen og tupper den i åpent mål. Sånne tabber er utilgivelig og vi blir straffet hardt. Men HFK gir ikke opp og trøkker godt på de siste 10 før pause. Først er det Jonas Bergane som header like utenfor etter et frispark av Garnås. Så viser Valdres Kert Kutt at de har en klassekeeper i mål. Først er det Simen Renslo som blir spilt fri i god posisjon, men som Kutt får avverget med en beinparade. I lenge etter blir et flott legg slått til Thorberg som header flott mot mål, men Kutt strekte ut med sine 204 cm og får avverget så vidt en redusering før pause.

Vi går derfor til pause på 0-2, selv om vi ikke er fornøyd med spillet vårt føler vi at det ikke er langt opp til valdres.

I andre omgang tar HFK taket fra starten og spiller bedre fotball. Men det er Valdres som kommer til store sjanser. HFK greier ikke å utnytte et bedre banespillet og mangler tempo og trøkk i siste tredel for å bryte igjennom. Men HFK har fortsatt berettiget håp om poeng inntil vi roter det til igjen i det 73 minutt. Da en feilpasning blir snappet opp av Valdres meget gode Dan Mønell som får en lett jobb i å øke til 0-3. Da var det kjørt og selv om HFK prøvde, var kampen avgjort. Det ble også 0-4 ved Mønell for sluttsignalet gikk.

Kampen i seg selv var forholdsvis jevnspilt, men at Valdres hadde matchvinnere i begge ender. Hvis Valdres unngår skader på sentrale spillere vil de garantert kjempe om opprykk til 2 divisjon. Vi må på vår side kjempe knallhardt for hvert eneste poeng fremover. Allerede onsdag venter en tøff bortekamp mot revansjesugne Jevnaker kl. 1930 på Jevnaker stadion. Neste hjemmekamp er også rett rundt hjørnet mot Skårer førstkommende lørdag kl. 1600 på Gol. Vi regner ikke med alle, men håper det kommer mye folk for å støtte oss i den særdeles viktige hjemmekampen.

Best på et ordinært HF lag var Jarle Stanes og Markus Thorberg som for øvrig også ble kåret til HFK beste spiller av en lokal jury.

Se link til Valdresfk.no for referat de deler noe av de samme inntrykkene vi sitter igjen med.

Jansen