Sterk borteseier for HFK-damene

Postet av Sven Gøran Bråthen den 11. Jun 2022

Snøgg 2 - Hallingdal Fotballklubb 0-3 (0-0)

Mål:

60 min 0-1 Milla Dokken (ass Vårin)

70 min 0-2 Maria H Paulsen (ass Vårin)

85 min 0-3 Milla Dokken (ass snøggkeepern sterkt hjulpet av Marie)

Damelaget til Hallingdal Fotballklubb tok en sterk borteseier mot Snøgg 2 i Notodden lørdag. Kampen gikk i vekslende vær med sol og regnbyger om hverandre. Det mest stabile var vinddraget som gikk på langs av banen og at HFK var best i det meste. Jentene vekslet gjennom hele kampen mellom kjappe angrep og oppbyggende spill bakfra.

Første omgang spiller vi med motvind og sola i ansiktet, noe som kan være tungt nok. Men det er vi som gjennom hele omgangen skaper det beste trøkket og har de beste målsjansene. Snøgg kommer på enkelte visitter, men vårt forsvar rydder opp stort sett ganske enkelt,

Vi snakker i pausa om et par ting. Blant annet må vi løsne skudd litt oftere i medvind og motsol for deres keeper. Vi måtte også være mer bevisst på når vi skulle presse deres forsvar og bestemt i pasningsspillet.

Vi starter 2. omgang litt passivt og rotete, men etter 7-8 minutter begynner det å sette seg. Vi triller ball og skaper rom for hverandre. Så i det 60. minutt tar midtbanegeneral Vårin ansvar og bryter seg gjennom 2 ledd og stormer mot mål. Når Snøgg oppdager faren slipper hun bare ballen gjennom til Milla som scorer sikkert alene med keeper. Herifra og ut er det masse bra spill og mange hallinger med scoringssjanser. Og 10 minutter senere er det nesten reprise. Vårin setter fart mmot Snøgg sitt forsvar, og akkurat i det de skal støte opp i henne spiller hun gjennom Maria som enkelt triller inn enda et HFK-mål. Vi spiller veldig bra videre og Snøgg sine visitter blir sjeldnere og sjeldnere. Og det som kommer bryter Kaja og Hanne stort foran spissene. I det 85. minutt får vi lønn for vårt presspill i denne kampen også. Snøgg prøver å trille ball i forsvar, men det vil ikke Marie ha noe av. Hun stuper opp i press mot keeper som i panikk slår ballen i bena på helt feil spiller. Milla løfter ballen kontrollert og utagbart i lengste hjørne og kampen er definitivt avgjort.

Dagens halling ble: Hanne Bråten-Espe som endelig var tilbake i midtforsvar etter et skadeavbrekk.

Det morsomste i dag er at vi spiller stort sett med en ro og selvtillit som er sjelden vare på dette nivået.

Et lite funfact: så langt jeg har sjekket var siste borteseier i august 2019 og det var bare Vårin som var med. Vi har et håp om en til før ferien..

Laget bak fra venstre:

Sara Hefte, Marie B Sundbrei, Vårin S Stave, Milla Dokken, Maria H Paulsen, Åsne Børtnes og Gøran Bråthen

Foran fra venstre:

Hanne Bråten-Espe, Mari S Jensen, Nadya Bøe, Vilja Rejdemo, Ingeborg Thorberg og Kaja B Ness