Damene slo et godt Stabæk 2

Postet av Hallingdal kvinner senior A den 21. Sep 2017

Hallingdal FK damer – Stabæk 2 5-3(4-0)

Mål

HFK: Cheyenne Gonzales 2, Ingvild Kvåle Myksvoll, Camilla Livgård Jensen,  Nora Engum Blakkestad,

Cornere: HFK 6, Stabæk 4

Kort:

Dommer: Hans Egil Drolsum (Vikersund IF) Ass.dommer 1: Adem Satici (Strømsgodset IF) Ass.dommer 2: Yakup Karagøz (Strømsgodset IF)

Startoppstilling; K Lillian Holden, HB Ida LJ, MS Camilla Livgård Jensen, Svanhild Stave, VB Kristine Bekkestad, Def MB Marte Botten, Emilia Tyribakken, Off MB Frida Strendo, Ingvild Kvåle Myksvoll, Nora E Blakkestad Spiss, Cheyenne Gonzales

Reserver; Ida Berg, Sunniva M Bekkevold, Åsne Børtnes, Ida Brenna, Vilde Thorberg

Hallingmo viste seg frem fra sin beste side med sensommer sol, mye publikum og en og annen litt innpåsliten veps :-). Publikum fikk se en meget spennende kamp med mange mål og til tider mye fint spill.

Sist gang lagene møttes tapte HFK stort nede på Nadderud stadion. Den gangen hadde Stabæk rustet opp laget med flere spillere som er med i troppen til klubben sin toppserietropp. Det var også tilfelle i dagens kamp på Hallingmo. Vi hadde venta mye fart på begge kantene der toppseriespillerne Rebecka Mykland og nyervervede Evelyn Pratt frå USA skulle spille. Pratt er fra tidligere friidrettsutøver i heimlandet sitt og har gått til Stabæk frå Røa nå i sommer og viste gang på gang frem sin ekstreme hurtighet.

Stabæk begynner omgangen med en del ballinnehav, men det er HFK som er farligst frempå flere ganger innledningsvis. Det er HFK som åpner målfesten på Hallingmo da Ingvild Kvåle Myksvoll får en pasning av Cheyenne Gonzales inne i Stabæk sin 16-meter. Ho drar seg forbi en spiller og plasserer ballen fint forbi Stabæk sin keeper. HFK er gode i første omgang. Laget står høyt og stresser Stabæk sine oppspill noe som gjør at bortelaget mister ballen i farlige posisjoner og HFK kan kontre. 2-0 setter Gonzalez etter fint forarbeid av debutant Nora Engum Blakkestad. Stabæk er også farlige frempå spesielt når vi gir mye rom på kantene. Med ca. 35 minutter spilt får HFK en av mange cornere. Marthe Botten slår den og finner en umarkert Camilla Livgård Jensen som slår den i mål på volley fra kort hold til 3-0. Stabæk fortsetter å spille med små marginer defensivt og HFK kommer gang på gang i brudd. 4-0 og Blakkestad og Gonzalez finner hverandre på nytt. Denne gangen er det Blakkestad som noterer seg for mål i debuten på Hallingmo. Til pause står det 4-0 til vertene og det mer meriterte mannskapet frå Stabæk virker litt lamslått av åpninga til HFK.

I pausen gjør Stabæk 6 stk bytter primært lavt i banen, men beholder de hurtige kantene og deler av midtbanen. HFK åpner godt i andre omgang og Frida Strendo er nære etter et skudd fra skrått hold. Så bølger det litt frem og tilbake de første 5-10 minuttene før Stabæk sin lynhurtige amerikaner løper frå alt og alle på sin venstre kant ca. 10 minutter ut i omgangen. Hun reduserer til 4-1 etter en god enkeltprestasjon. Stabæk dominerer alt en i en periode på ca. 20 minutter nå og det blir vanskeligere å kontrollere de raske kantene og 4-2 og 4-3 kommer tett etter hverandre. I denne tøffe perioden så kommer en ny HFK-scoring som ut av ingenting. Det er Gonzalez som scorer på et fantastisk langskudd og på stillinga 5-3 til HFK. Og da roer heldigvis Stabæk presset litt. Når også Lillian Holden i HFKs mål varter opp en kanonredning etter at amerikanske Pratt nok en gang kommer alene så virker Stabæks spillere litt oppgitt. HFK er rutinerte og tar seg god tid på alle dødballer og kontrollerer inn denne viktige seieren.

5-3 mot dette Stabæk-laget er utrolig sterkt. Cheyenne Gonzalez kåres til dagens Halling av juryen, men alle i dagens tropp skal ha mye ros for innsatsen. Det er mye god læring for våre unge fremadstormende jenter å møte spillere som spiller og har spilt på øverste nivå. Neste kamp for HFK-damene går mot Skeid borte på Nordre Åsen stadion på lørdag.

Ref: Henrik Johansson Thorset