ET SYKDOMSUTSATT HFK GIKK PÅ NOK EN STYGG SMELL

ET REDUSERT HFK GIKK PÅ ET STOR TAP BORTE MOT JEVNAKER

JIF - HFK (4-0) 5-1

JIF:27, 28, 30, 35 og 65 min

HFK: 91 min Kyrre Sataøen (Simen Renslo)

JIF:

HFK: 33 min Fredrik Garnås (felling) og 58 min Jonas Bergane

Tilskuere: 150

Dommer: Hans Petter Sandtorv, Nore Nesset, Ad 1 Vegard Hallingstad, SkogerLier ILAd 2 Ole Jonny Ulleberg, Skrim. Litt vanskelig å følge linjen.

Lagoppstilling: Jarle Stanes, (HB) Kjetil Lien (MS) Sondre Dokken (kap) og Jesper Taaje(August Fosse 76 min) (VB) Fredrik Garnås (Def MB) Kyrre Sataøen og Simen Renslo (Off MB). Kjetil Lien, Markus Thorberg og Stian Bråten (Alfred Scriven 60 min) (Spiss) Jonas Bergane(Jonas Rodegård 67 min) Reserver:

HFK har blitt satt kraftig tilbake den siste tiden med skader og sykdom, noe som absolutt ikke har passet inn med et tett kampprogram. Men det begynner å se lysere ut og vi gikk optimistisk i gang med kampen mot Jevnaker. Etter 25 minutter der vi var det førende laget, greier vi å slippe til JIF med hele fire scoringer på kun 8 minutter, noe som langt på vei avgjør kampen. Det er både, uhell og udyktighet som fører til dette. I andre omgangen er HFK hakket bedre enn JIF og vi får ta med den følelsen inn i lørdagens kamp mot Skårer kl. 1600 på Gol.

På en humpete gressbane åpnet kampen med en rekke dødballer, noe begge lag som regel er gode på. I det 3 minutt må Jarle Stanes ut i full strekk for å avverge en JIF scoring etter corner. Minuttet etterpå er det HFK som er meget nærme etter at en presset JIF spiller header hårfint over eget mål på en corner. Etter det hadde HFK litt tak i kampen uten å få til det helt store trøkket. Det var derfor litt ufortjent og meget kjedelig at JIF tok ledelsen etter 27 minutter, etter et innlegg hvor ingen av HFK forsvarerne greier å markere ut JIF spissen som header utagbart i mål og 1-0. 2-0 kom 40 sekunder etterpå, vi gir bort ballen og samme mann øker til 2-0 etter å ha fått ballen servert alene foran mål. 3-0 kom i det 30 minutt og om ikke det var nok økte Jevnaker til 4-0 etter 35 minutter på et flott langskudd. Det var 8 minutter fra hellvette, fra å ha godt håp om både et og tre poeng til 0-4 gikk det bare 8 minutter. Det var veldig tungt. Men HFK spillerne hevet seg igjen og styrer matchen ut omgangen uten å score. I pausen ble man enige om at man måte løpe mer, være mer aggressive og tøffere i duellene. Det var HFK fra første spark og presset JIF umiddelbart fra avspark bak på banen. Allerede etter 46 minutter er HFK nærme da Markus Thorberg skyter i stolpen og i det han skal skyte returen i det åpne målet blir han lagt i bakken. Men dommeren velger dessverre å ikke gi straffe. I det 65 minutt kommer JIF på første visitt i andre omgang og den scorer de selvfølgelig på. All ære til et hyper effektivt JIF lag, håper vi lærte litt av dem denne onsdags kvelden. 0-5 gjør det ikke lettere, men HFK prøver på. I det 70 minutt har vi en god sjanse, men lykkes ikke. JIF på sin side er på noen snarvisitter og virker mye farligere enn HFK. I det 73 min må Stanes igjen i full strekk for å avverge en JIF scoring. I det 78 minutt kombinerer Renslo og Thorberg bra, men det harde skuddet til førstnevnte går like utenfor. I det 80 minutt, misser Lien med en pasning bakover og en JIF spiller jobber den opp. Lien viser moral og jobber knallhardt opp igjen JIf spilleren som er på vei alene igjennom mot Stanes. Han takler rett før JIF spilleren får skutt, men ballen går forbi Stanes, men heldigvis triller den i stanga og Garnås får avklart. Skulle ikke HFK få litt uttelling etter en god andre omgang, jo det fikk vi. Men den kom seint, faktisk på overtid. Renslo Spiller inni bakrommet til Sataøen som kommer alene igjennom med tre JIF spillere halsende etter. Han greier akkurat å få pirket ballen forbi en utrusende JIF keeper og 1-5. en mager trøst for Sataøen i hans 100 obligatoriske kamp for HFK. HFK fortsetter å kjøre på og er veldig nærme et par tre ganger til på overtid. Nærmest var nok Dokken som heiv seg frem på et legg fra debutanten August Fosse, men avslutningen gikk dessverre i stolpen.

Selv om dette ble meget tungt, var det mye positivt i kampen og da spesielt andre omgang. Vi stiller klare til match lørdag kl. 1600 mot Skårer på Hallingmo, de skal få svi får siste tidens manglende uttelling. Tar vi tak i kampen fra start som vi gjorde i andre omgang mot JIF så blir det en god lørdag for HFK.

Best på HFK var Fredrik Garnås.

Se jif.no får referat og noen klipp fra kampen.