Seier og opprykk til 2.divisjon for HFK-damene!

Postet av Hallingdal kvinner senior A den 26. Sep 2016

Hallingdal FK- Teie IF 6-2(4-1)

MÅL HFK: Sunneiv Syversrud 3, Frida Strendo, Cheyenne Gonzales, Ida Berg

Corner HFK (9), Teie (0)

Kort 0

Dagens dommer: Hans Erik Drolsum Vikersund IL

Startoppstilling; MV Ida Berg, HB Hanne Vedvik, MS Camilla Livgård Jensen, MS Ida Marie Pretorius, VB Åsne Børtnes, DM Marte Botten, Ingvild Kvåle Myksvoll, OFFM Frida Strendo, Sunneiv Syvers Rud, Anja Flæthe, Spiss Cheyenne Gonzales

Innbyttere; Connie Skredderberget, Ida Brenna, Helene Magnetun, Vilde Thorberg

Med seier i dagens kamp vil HFK-damene sikre opprykk til 2 divisjon til tross for at det gjenstår 4 runder i årets serie. Da lagene møttes i vår var HFK klart best, men Teie sin superspiss Marie Sundby var meget god og klarte nærmest på egen hånd å sikre et poeng til Teie da kampen ende 6-6. Hfk-damene har hatt en formidabel høst og har nå 8 strake seirer på rad.

Det var HFK som startet kampen best og Cheyenne Gonzales er nære scoring da hun kommer alene med keeper et par minutter ut i omgangen, men det blir Teie som scorer kampens første mål på et av sine sjeldne besøk rundt HFK-målet. Og det er ikke overraskende at det er Marie Sundby som løper i fra HFK-jentene og fyrer av en kanon som ender bak Ida Berg i HFK-målet. HFK svarer raskt og få minutter etterpå så scorer Sunneiv Syversrud vakkert på hodet etter en corner fra Marthe Botten. Like etter er det dags igjen. Denne gangen er Hanne Vedvik som fører ballen langs sin høgre kant og slår et perfekt innlegg mot bakre stolpe. Der dukker Frida Strendo opp og banker ballen i mål. 3-1 er nok en flott heading fra Syversrud. Denne gangen er det Gonzalez som slår et perfekt innlegg fra venstre kant. HFK er gode og produserer mange sjanser i denne omgangen og Teie sin keeper må varte opp med flere gode redninger. Rett før pause er det dags igjen. Ingvild Kvåle Myksvoll skyter og keeperen må gi retur, der er Gonzales og snapper opp ballen og plasserer den til side for keeper. Lagene går til pause på stillinga 4-1 etter en meget god omgang av HFK damene.

Andre omgangen åpner med HFK-trøkk og skudd fra bla. Myksvoll og Livgård Jensen stryker tverliggeren og stolpene. Mot spillets gang så scorer Teie nok en gang. Det er Sundby som løper seg fri på venstre kant og slår et vakkert innlegg som blir møtt på bakre stolpe av Teie sin nysignering fra Eik Tønsberg, Siv Kaarstad som kan sette inn 4-2 bak Ida Berg i HFK-målet. HFK svarer umiddelbart. Kaptein Camilla Livgård Jensen finner Syversrud med en lang pasning på venstre kant. Syversrud runder 3 spillere og plasserer ballen til side for keeper. Dette er Syversrud sin 3:de scoring i dag og hennes 33:de(!) i år. HFK bytter keeper og Ida Brenna erstatter Ida Berg i HFK-målet. Berg trer på seg utedrakt og går rett inn på spiss-plassen i HFK-laget. Det går ikke lang tid før også Berg tegner seg for scoring i sin nye rolle. Hun mottar en nydelig pasning fra Syversrud på ca 9 meter, og der gjør hun ingen feil. Berg skyter HFK opp i en 6-2 ledelse. Denne ledelsen står seg ut omgangen og HFK vinner kampen fortjent.

3 målscorer Sunneiv Syversrud kåres til banens beste. Hun mottar DBC sin bestemannpris for fjerde gang i år.

Seier og 3 poeng betyr at jentene kan slippe jubelen løs på Hallingmo. Laget er klare for opprykk til 2 div neste år! HFK var solide i denne kampen mot Teie og viser at høstformen holder i seg. Neste fredag skal damene til Hønefoss for å møte serieleder Hønefoss på AKA arena. Vi har stor tru på at vi skal bite godt i fra oss der.

Referat: Henrik Johansson Thorset